Välj den rätta crosstrainern!

Intervallträning nybörjare

Hur ska då en nybörjare träna i intervall?

Ett bra sätt att uppnå resultat med sin träning på sin crosstrainer är som vi tagit upp under våra träningstips att köra intervallträning. Med intervallträning menas att man ökar/minskar intensiteten i sin träning i regelbundna perioder under träningspasset.

Om du funderar över om intervallträning (exempelvis på en crosstrainer) skulle vara ”alltför intensiv” för dig, behöver du inte oroa dig. Inom Intervallträning liksom för många andra typer av träning är allt relativt. Du behöver inte ”sprinta för ditt liv” i varje typ av intervall. Fokusera i stället på att träna i ett något hårdare tempo än ditt ”normala”. I slutet av intervallet bör du bli trött, men du bör inte ta i så mycket att du kippar efter andan. Börja försiktigt så ska du se att du får kläm på det.


Är du som nybörjare främst ute efter fettförbränning rekommenderas intervall som är mellan 30-60 sekunder långa.

Nybörjare som använder sig av 30-sekundersintervall, behöver vila i upp till 90 sekunder mellan intervallerna, medan personer med högre konditionsnivåer kommer att vila 30-60 sekunder. Ju längre vila (relativ), desto hårdare kan du arbeta i varje efterföljande intervall (dvs du ska nästan kunna matcha din prestation i det första intervallet med varje följande intervall). Kort vila mellan intervallen kommer att leda till en dramatiskt ”tapp” i prestanda mellan varje intervall.
Crosstrainer online

Hitta rätt produkt hos:
Vi rekommenderar